بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


تاریخچه شهرستان مسجدسلیمان

تاریخچه شهرستان مسجدسلیمان

شهر مسجدسلیمان در 147 سال قبل (یعنی سال 1855 میلادی) ناحیه ای کوهستانی و خالی از سکنه بود در ان موقع اولین کارشناس نفت که یک مهندس زمین شناس انگلیسی بنام لوفتوس ( LOFTUS) به مدت هفت هفته همراه با گروهش ، حوضچه های نفتی الوده به قیر را بررسی و ازمایش کرد و اهمیت انها را نیز ارزیابی نمود و پس از ان مقالاتی پیرامون ان انتشار داد . در این مقالات لوفتوس احتمال داده بود که تعداد زیادی از این مخازن نفتی الوده به قیر در کوههای بختیاری در حد فاصل بین اتشکده کهن ، سر مسجد و کوه های اسماری (بین مسجدسلیمان و هفتگل) وجود دارد که بطور طبیعی قیر از حوضچه های انها تراوش می کند .

 

لوفتوس اضافه کرد که این حوضچه ها در مناطق شوره زار و زمینهای غیر قابل کشت ، در پشته های مرتفع ، سنگهای سیاه ، سنگهای مارل ، سنگهای کچی و اهکی وجود دارند .

 

در این زمان یکی از سادات شوشتری معروف به سید قیری و چند تن از اعضا خانواده او به سادات قیری معروف شدند . در بعضی از زمینهای مسجدسلیمان که نفت خام به صورت چشمه بر روی زمین می جوشید و بعد از مدتی مایع به درون زمین نفوذ می کرد تفاله ان که همان قیر است برروی زمین باقی می ماند هر ساله سادات قیری به مسجدسلیمان می امدند و قیرها را جمع اوری می کردند و به شوشتر یا اطراف ان برای فروش می بردند در ان زمان حق انحصاری استخراج این قیرها را نیز سادات شوشتری یا سادات قیری بدست اورده بودند .

 

ژرژبرنارد رینولدز (GEORGE BEMARDREYNOLDS) نفت را برای اولین بار در ایران و در ایران و در شهر مسجدسلیمان کشف و استخراج کرد . رینولدز در 6 ژوئیه 1901 ، حدود 4ماه پس از ان که امتیاز نفت به ویلیام ناکس دارسی اعطا گردید ، به استخدام وی در امد که همزمان با دوران سلطنت مظرالدین شاه بود . رینولدز فارغ التحصیل در رشته نفت از دانشگاه مهندسی هندوستان بود و در مناطق نفت خیز سوماترا نیز فعالیت کرده بود او مهندسی فعال و سوارکاری ماهر بود که به راحتی می توانست کوه ها و دشت های صعب العبور را به سهولت بتازد . از مهمترین امتیازاتی که رینولدز داشت این بود که زبان فارسی را می توانست در حد عالی تکلم کند و به لهجه های بختیاری و شوشتری نیز مسلط بود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: جمعه 5 آبان 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |